Nuorempana hyvän unen merkitystä ei juurikaan tule ajateltua. Silloin energiaa ja joustavuutta on yleensä runsaasti, eikä silloin tällöin muutama huonosti nukuttu yö  ”tunnu missään”. Toki vähäinen unen määrä tai heikko unen laatu vaikuttaa nuorellakin kielteisesti jaksamiseen, keskittymiskykyyn, kognitiivisiin taitoihin. Nukkumistottumukset muodostuvat nuorena ja suotta ei puhuta nuorten valvomisesta ja liian vähäisestä yöunesta, puhumattakaan päätelaitteiden käytön haitallisuudesta nukahtamiseen ja unen laatuun.

Keski-ikään tullessa viimeistään huonosti nukutut yöt, stressi ja eletyn elämän huolet ja haasteet alkavat näkyä kroonisempina univaikeuksina ja jatkuvana väsymyksenä ja sairauksinakin. Seurauksena on usein sairauspäiviä töistä, elämän laadun alentumista ja suorituskyvyn voimakasta laskua.

Suomessa n. 500 000 ihmistä kärsii jatkuvasti univaikeuksista. Uni-ja nukahtamislääkkeitä käytetään runsaasti. Usein unettomuuteen löytyy syitä nimenomaan päivän tapahtumista ja elämäntavoista. Toki itse uniaikaan liittyvät taustatekijätkin ovat tärkeitä. Esim. huoneen lämpötila, riittävä pimeys, äänien eristäminen, vuode, vaatetus ja hygienia.

Oheisessa Duodecim -linkissä on hyvä luettelo perusasioista, jotka vaikuttavat unen laatuun.

Duodecim-Unenhoito-ohjeita.docx

Keskityn tässä blogissani kuitenkin unta edeltävään aikaan stressinhallinnan näkökulmasta:

Päivän aikana luodaan pohja yöunen määrälle ja laadulle. Työn henkinen kuormittavuus, kiire, stressi, haasteelliset ihmissuhteet, taoutus ja kotona/ vapaa-ajan vaatimukset ja haasteet  sekä ylipäätään aktiivisen toiminta-ajan määrä suhteutettuna unen ja rentoutumisen määrään, vaikuttuvat luonnollisesti unen laatuun ja nukuttuun tuntimäärään.

 

ANALYSOINTIA

Olemme yrityksessämme suorittaneet lukuisia FIRSTBEAT -mittauksia, josta saadut analyysit kertovat UNEN laadun ja määrän, PALAUTUMISEN laadun ja tehokkuuden sekä STRESSITILAN määrän ja voimakkuuden. Lisäksi liikunnan vaikuttavuutta kuvaava tieto saadaan kyseisestä hyvinvointianalyysistä.

Tärkeimpiä havaintoja n. 70 analyysin jälkeen ovat olleet esimerkiksi:

  • Elämäntapojen ja kunnon vaikutus pitkältä aikaväliltä näkyy mittaustuloksissa (HRV,RMSSD)
  • Alkoholin, myös vähäisen käytön vaikutus unen laatuun ja palautumiseen on dramaattisen suuri
  • Liian myöhäisen raskaan liikunnan ja saunomisen vaikutus myöhään illalla viivästyttää jopa useita tunteja unen aikaisen tehokkaan palautumisen alkamista
  • Päätelaitteiden käyttö juuri ennen nukahtamista heikentää myöskin palauttavan unen laatua
  • Television vaikutus saman kaltainen kuin päätelaitteilla, mutta saattaa joissakin tapauksissa auttaa rentoutumaan kun stressaavat ajatukset ja paineet ”unohtuvat” jotain mukavaa tai mielenkiintoista ohjelmaa katsellessa
  • Sopivalla liikunnalla on nopea vaikutus hyvään uneen ja palautumiseen
  • Kehittävän liikunnan määräksi normaalikuntoisella henkilöllä riittää varsin kohtuullinen kuormitustaso
  • Rentoutuminen juuri ennen nukkumaanmenoa (Esim. hyvän kirjan lukeminen) helpottaa ja nopeuttaa palauttavaan uneen pääsyä

 

UUSIA APUVÄLINEITÄ UNEN HOITOON JA STRESSITILAN LASKEMISEKSI

Unen laadun parantamiseen ja stressin hoitoon olemme yrityksessämme valinneet suomalaisen patentoidun Neurosonic -matalataajuusmenetelmän. http://www.neurosonic.fi

Olemme käyttäneet yli 2000 kertaa matalataajuuslaitteita unen, stressin, neurologisten oireiden, palautumisen korjaamiseksi sekä psykoterapian yhteydessä. Muutamia esimerkkejä menetelmän tehokkuudesta: Muutaman kerran rentoutushoidolla kroonisen univaikeuden korjautumista. Joissakin tapauksissa myös somaattiset oireet ovat helpottuneet tai jopa poistuneet. Somaattisiin oireisiin tarvittavaia lääkkeitä on voitu vähentää ja parhaassa tapauksessa lopettaa lääkkeiden käyttäminen. Satoja positiivisia kokemuksia ja onnellisia hymyjä rentoutushoidon seurauksena. Keskittymiskyvyn ja ongelmanratkaisutaidon parantumista hoidon aikana.

Neurosonic -menetelmän arvioinnissa on ollut mukana myös tunnetuin suomalainen unitutkija Markku Partinen Markku Partinen kommentoi

 

KÄRSITKÖ UNI-, STRESSI- PALAUTUMISONGELMISTA?

Yrityksessämme on käytössä 10 Neurosonic -hoitolaitetta ja 8 Firstbeat analyysi-mittaria. Pystymme ensinnäkin mittaamaan unen, palautumisen ja stressin tasoa  ja antamaan nykyaikaiset välineet näiden ongelmien helpottamiseksi. Palvelukonseptiimme kuuluu:

FIRSTBEAT HYVINVOINTIANALYYSI

  • mittaus, analyysi, palaute

NEUROSONIC

  • rentoutus/palautuminen/aktivointi -hoidot
  • laitteiden vuokraus
  • laitteiden myynti

YHDISTELMÄKONSEPTI

  • Mitataan FB -analyysin avulla aloitustilanne => palaute + suositukset
  • Hoitosarja Neurosonic -laitteilla
  • Toinen FB -mittaus => palaute + suositukset

http://toivontilat.fi

Nähdään Toivossa!

Tapsa