Uni ratkaisevana vaikuttajana painonhallinnassa

17.1.2023

Jälleen on se aika vuodesta, jolloin aloitetaan laihdutuskuureja ja elämäntaparemontteja. Osa niistä onnistuu paremmin ja osa heikommin. Niin kuin hyvin tiedämme, on painonhallinnan kannalta perintötekijöiden lisäksi olennaista ruokavalio, liikunta, uni ja päivittäinen stressitaso ja stressin purku-/säätelykeinot sekä rutiinit älylaitteiden iltakäytöstä unihygieniaan.

Mikä on unen merkitys painonhallinnassa?

Hyvä uni luo perustan päivittäisistä tehtävistä suoriutumiseen, mielen ja kehon toimintaan, ruokahalun ja mielihalujen hallintaan. Toisaalta heikko unen laatu ja määrä hidastaa aineenvaihduntaa ja johtaa helposti nopeiden hiilihydraattien nauttimiseen erityisesti myöhään illalla.

Uni säätelee hormonitoimintaa. Laboratoriokokeissa on osoitettu, että hormonitoiminta menee univajeesta sekaisin, mikä puolestaan vaikuttaa nälän säätelyyn. Viime vuonna ilmestyneessä laadukkaassa amerikkalaistutkimuksessa osoitettiin, että vaikutus toimii myös toisin päin: unen lisääminen laihduttaa. (HS C5 12.1.2023 Henri Tuomilehto).

Tästä aiheutuu helposti kierre: Olen väsynyt, en jaksa liikkua ja jään katsomaan televisiota tai selailemaan älylaitteita, ja nälkä iskee juuri ennen nukkumaanmenoa ja sama meno jatkuu taas seuravana päivänä. Miksi näin? Usein uni kilpailee muiden aktiviteettien kanssa ja unesta tingitään, jotta ehditään tehdä päivän tärkeät askareet ja erityisesti illalla halutaan ns. omaa aikaa, joka helposti johtaa toimintoihin, jotka eivät tue hyvää unta. Laihduttaminen ilman hyvän unen tuomaa tukea on erittäin vaikeaa, koska liian vähäisen unen vuoksi keho ikään kuin jarruttaa energian palamista ja hidastaa aineenvaihduntaa.

Ihmisellä on taipumus valita nopea palkinto, vaikkapa se tv-sarja. Palkinnoksi voisi ottaa myös sen, että herää seuraavana aamuna virkeänä. (HS C5 12.1.2023 Henri Tuomilehto).

Hyvään uneen panostaminen on myös arvovalinta. Kuinka tärkeänä pidän välttämätöntä uniaikaa, joka on käytännössä 1/3 elämäni ajasta? Reaalitasolla tämä ei ole helppo asia, erityisesti pienlapsiperheissä tai vuorotyötä tekevillä ihmisillä. Uni on kuitenkin niin olennainen osa hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitoa, että asiaan on syytä suhtautua arvostavasti. On tärkeää löytää positiivinen motiivi riittävän hyvän unen mahdollistamiseksi. Perheessä läheisten kanssa on tärkeää sopia kunkin perheen jäsenen kanssa hyvistä unirutiineista.

Mistä tiedän, olenko nukkunut riittävästi ja onko uneni sisältänyt riittävästi palauttavaa unta?

Oma tuntemus kertoo usein jo melko hyvin tuosta unen määrästä ja laadusta. Mikä on vireystasoni fyysisesti ja henkisesti? Toimiiko aineenvaihdunta normaalisti? Muistanko asioita normaalisti ja mikä on keskittymiskykyni?

Nykyisin lääketieteen tarjoamien unen analysointiin tarkoitetun teknologian lisäksi on tarjolla suuntaa antavia mittauslaitteita, joilla unen määrää, laatua ja palauttavuutta voidaan mitata jo melko laadukkaasti ja kohtuulliseen hintaan, silloin kun haetaan apua hyvinvoinnin tueksi. Esimerkiksi Ouran älysormukset ja Firstbeat Life hyvinvointianalyysit.

Sairauksista johtuviin univaikeuksiin on syytä hakea apua lääketieteellisten palvelujen puolelta.

Kuva:  Liian myöhäinen iltasyöminen (OURA).

Kuva: Tehopalautuminen Neurosonic rentoutusohjelman avulla (OURA).

Mistä apua ja energiaa muutokseen?

Elämäntapamuutoksen onnistuminen vaikkapa unen/painonhallinnan osalta ei useinkaan onnistu spontaanilla ”uuden vuoden lupauksella”. Kyse on useimmiten pitkäjänteisestä ja kärsivällisestä muutoksesta tilanteessa, jossa voimavaroja ei tunnu olevan riittävästi.

Petteri Kilpinen (HS C 9 12.1.2023) Elämäsi tärkeysjärjestys -artikkelissa:
Millä täyttäisin energiatynnyrini, jolla tekisin elämästä tyydyttävämmän? Vastaus ratkaisee, onnistuuko elämäntapojen muutos vai ei, hän sanoo.

Kilpinen mainitsee fysiologisen energian lisäksi emotionaalisen energian, joka liittyy siihen, hallitseeko ihminen tunteitaan. Sosiaalisen energian, jota saadaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Mentaalinen energia, johon vaikuttaa esimerkiksi älylaitteiden käyttäminen ja ”moniajo” eli monen asian tekeminen samaan aikaan. Henkinen energia eli omat arvot ja niiden tunnistaminen. Mikä on minulle aidosti tärkeintä/tärkeää?

Kun puhutaan energiasta, ei voida sivuuttaa myöskään varianssin käsitettä, Petteri Kilpinen sanoo. Varianssi tarkoittaa palautumisen ja kuormituksen välistä aaltoliikettä ja vaihtelua. Palautumisen ja kuormituksen pistäisi olla tasapainoisessa suhteessa, jotta elämää voi muuttaa.

Tekninen apukeino energiatason nostamiseen ja tasapainon lisäämiseen

Mikäli edellä mainitut ja yleiset unenhoitoon liittyvät keinot eivät auta, on yhtenä mahdollisuutena kokeilla Neurosonic rentoutusteknologiaa, joka on erityisesti tarkoitettu auttamaan autonomisen hermoston tasapainoa. Olemme vuodesta 2014 saakka auttaneet univaikeuksista kärsiviä Neurosonic rentoutusteknologian avulla tuhansia kertoja.

 

Mihin teknologian vaikutus perustuu?

Neurosonic matalataajuushoitoon liittyvää keskustelua Stressinhallintakeskus Toivossa.

Neurosonic-rentoutuslaitteet tuottavat erittäin matalataajuista, autonomiseen hermostoon rauhoittavasti vaikuttavaa värähtelyä. Se ohjaa kehoa meditaation kaltaiseen tilaan, jolloin stressitila lievittyy, palautuminen tehostuu ja unen terveet mekanismit korjautuvat. Eri teho- ja taajuusalueilla saadaan aikaiseksi erilaisia vaikutuksia: Esimerkiksi rentouttavilla ja palauttavilla ohjelmilla autetaan urheilijaa tai stressaantunutta henkilöä palautumaan nopeammin ja aktivoivilla ohjelmilla nostetaan vireystilaa sekä valmistetaan kehoa tulevaan suoritukseen.

Tervetuloa tasapainottamaan autonomista hermostoasi ja tehostamaan unta sekä painonhallintaa Stressinhallintakeskus Toivoon

 

Neurosonic valtuutettu jälleenmyyjä ja Vibrac Practioner Tapio Jantunen

Lue myös

Minun tarinani

Olen 55-vuotias CFS eli kroonista väsymysoireyhtymää sairastava nainen. Voitin Neurosonic...

0
    0
    Ostoskori
    Ostoskorisi on tyhjäTakaisin kauppaan